میزان استحکام ویلاهای چوبی و مقاوم سازی دربرابر سیل و زلزله و…

بررسی میزان استحکام ویلاهای چوبی در شرایط مختلف

میزان استحکام ویلاهای چوبی با توجه به شرایط مختلف، متغیر است. متاسفانه بسیاری از افراد فکر می کنند که ساخت کلبه چوبی با استحکام و مقاومت زیادی همراه نیست اما این تصور به کلی اشتباه است. اتفاقا استفاده از ویلاهای چوبی دارای مزیت‌های فراوانی است. برای مثال ویلاهای چوبی در مقابل زلزله مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند. یکپارچگی سازه‌های چوبی، وزن سبک و… از جمله عوامل موثر بر استحکام و مقاومت بیشتر ویلاها در مقابل زلزله شناخته می شوند.

میزان استحکام ویلاهای چوبی در مقابل رطوبت کم است. همان طور که می دانید چوب در مقابل رطوبت واکنش خوبی ندارد و رطوبت را به خود جذب میکند. به همین دلیل ممکن است سازه‌های چوبی پس از مدتی دچار آفت، پوسیدگی و… شوند. البته اصلا جای نگرانی وجود ندارد چرا که برای این مشکل نیز راه حلی وجود دارد. امروزه طراحان و معماران ساخت بنای چوبی، متریال چوب مورد استفاده در ساخت ویلا را با استفاده از مواد یا اعمال مختلف استحکام بخشی می کنند.

برای این کار می توان از چوب‌های ترمو، روغن چوب، رنگ‌های مخصوص و… استفاده کرد. با استفاده از این مواد، سازه‌های چوبی از جمله: خانه پیش ساخته چوبی، کلبه چوبی، آلاچیق چوبی، کلبه سوئیسی تا حد زیادی در برابر رطوبت مقاوم خواهند شد. البته جالب است بدانید که سازه‌های چوبی در هنگام روز و در طول تابش آفتاب، حرارت را به خود جذب کرده و در خود نگه می دارند. بنابراین هنگام شب و ایجاد رطوبت از این حرارت برای تبخیر رطوبت استفاده می کنند. بنابراین می توان گفت که ویلاهای چوبی عایق حرارتی نیز محسوب می شوند.

میزان استحکام ویلای چوبی
میزان استحکام ویلای چوبی

شیوه استحکام بخشی به ویلاهای چوبی

همان طور که گفتیم برخلاف تصور عده کثیری از مردم، میزان استحکام ویلاهای چوبی تقریبا خوب است. البته جالب است بدانید که راه هایی برای تقویت استحکام این سازه‌های چوبی نیز وجود دارد. در ادامه برخی از نکات موثر در تقویت استحکام این سازه‌ها را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

  • سنجش شرایط آب و هوایی منطقه به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت میزان استحکام ویلاهای چوبی می باشد. با ارزیابی شرایط آب و هوایی هر منطقه می توانید از چوبی مناسب استفاده کرده و استحکام بنای چوبی خود را افزایش دهید. چوب های ون، آکاسیا، ایپه، ساج، بلوط، گردو و… از بهترین و مقاوم ترین انواع چوب به شمار می روند.
  • یکی دیگر از راه‌های استحکام بخشی به بنای چوبی، استفاده از مواد باکیفیت است. بهتر است روغن چوب، رنگ و… که برای تقویت سازه‌های چوبی استفاده می کنید اورجینال و باکیفیت باشند. در این صورت می توانید تا حد زیادی از بنای خود در مقابل رطوبت و آفات محافظت کنید.
  • سعی کنید از تیم‌های معماری حرفه‌ای برای ساخت سازه‌های چوبی کمک بگیرید. تیم‌های معماری حرفه ای از بهترین انواع چوب برای ساخت خانه شما استفاده می کنند. از طرفی نقشه کشی و طراحی خانه نیز باید کاملا اصولی و متناسب با محیط انجام شود. به این ترتیب می توان استحکام خانه‌های چوبی را افزایش داد. 
    مقاومت ویلای چوبی
    مقاومت ویلای چوبی

    برای افزایش میزان استحکام ویلاهای چوبی، باید هر چند وقت یک بار بنای خود را مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب با دیدن هر گونه نقص احتمالی و برطرف کردن سریع آن می توانید استحکام و دوام سازه خود را افزایش دهید.

  • یکی از مهم ترین نگرانی‌ها در مورد سازه‌های چوبی، نفوذ و حمله حشرات به آنهاست. با استفاده از مواد عایق می توان از حمله و نفوذ حشرات تا حد زیادی جلوگیری کرد.

مهم ترین مزایای استحکام ویلاهای چوبی

بالا بودن میزان استحکام ویلاهای چوبی دارای مزیت‌های زیادی است. برای مثال یکی از مهم ترین ویژگی‌های ویلاهای چوبی عایق صوتی و عایق حرارتی بودن آنهاست. بنابراین شما می توانید یک زندگی آرام و راحت در ویلاهای چوبی داشته باشید. ویلاهای چوبی در مقابل حرارت و رطوبت مقاومت خوبی دارند. البته مقاومت این سازه‌ها در مقابل خطر بزرگی مثل زلزله مثال زدنی است. بنابراین با ساخت ویلای چوبی می توانید خانه خود را در برابر زمین لرزه ایمن کنید. نکته بعدی این است که ویلاهای چوبی کاملا با محیط زیست سازگار هستند. چوب متریالی کاملا ارگانیک و طبیعی است بنابراین استفاده از آن هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. از طرفی سازه‌های چوبی یکپارچه و سبک هستند. بنابراین در مقابل عواملی مثل نشست زمین و… نیز مقاومت زیادی از خود نشان می دهند.

استحکام بخشی به ویلاهای چوبی
استحکام بخشی به ویلاهای چوبی

خلاصه و جمع بندی

در این مقاله ابتدا در مورد میزان استحکام ویلاهای چوبی در شرایط مختلف صحبت کردیم. برای مثال یاد گرفتیم که مقاومت خانه چوبی در مقابل زلزله، سیل، نشست زمین و… بسیار بالاست. در ادامه راه‌هایی برای افزایش مقاومت بناهای چوبی به شما عزیزان آموزش دادیم. در پایان مقاله نیز در مورد مزیت‌های استفاده از ویلای چوبی توضیحاتی به شما ارائه دادیم. با استفاده از راه‌های ذکر شده می توان مقاومت بنای چوبی را افزایش داد. امید است اطلاعات ذکر شده زمینه آشنایی شما با میزان استحکام ویلاهای چوبی را فراهم کرده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *