مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی

چوب ترموود یکی از بهترین چوب‌های موجود در بازار است که به دلیل داشتن ظاهر فوق العاده زیبا، می‌تواند کاربردهای زیادی در حوزه نماسازی داشته باشد. در حال حاضر تقاضای مردم برای خرید ترموود بسیار افزایش پیدا کرده است. همین موضوع باعث شده تا شرکت‌های تولید کننده زیادی اقدام به تولید ترموود ایرانی کنند. ترموود ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است، اما در مقایسه با ترموود خارجی می‌تواند تفاوت‌های زیادی داشته باشد. برای مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی می‌توان عوامل مختلفی را می‌توان مورد بررسی قرار داد که در ادامه این مقاله در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی
مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی

مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی

چوب ترموود یکی از جذاب ترین چوب‌هایی است که می‌تواند برای نماسازی ساختمان‌ها، کفپوش محیط‌های بیرونی و زیباسازی مراکز تجاری و اداری مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به تقاضای مجموعه‌های مختلف برای استفاده از چوب ترموود، این چوب‌ها در کشور ایران نیز به تولید می‌رسند. اما باز هم بخش زیادی از چوب‌های ترموود موجود در بازار، از کشورهای خارجی مانند فنلاند وارد می‌شوند. در هنگام مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی، عوامل مختلفی قابل بررسی هستند که در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی از نظر گره‌های چوب

گره چوب یکی از مهم‎ترین شاخصه‌های کیفیت چوب ترموود است. هر چقدر گره‌های چوب باکیفیت‎تر و بهتر باشند، مقاومت بیشتری دارند. چوب‌های ترموود خارجی گره‌های منظم‎تر و بهتری دارند. این در حالی است که چوب‌های ترموود ایرانی گره‌های ضعیف‎تر و نامنظم‎تری دارند. چوب‌های ترموود ایرانی دارای ترک‌های متعددی هستند که این موضوع می‌تواند مقاومت آن‌ها را پایین بیاورد. چوب ترموود ایرانی از چوب‌های طبیعی داخل ایران ساخته می‌شود که از نظر کیفیت چنان غنی نیستند. اما چوب‌های ترموود خارجی از چوب‌های فنلاند ساخته می‌شوند که بسیار غنی و باکیفیت هستند.

مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی
مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی

مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی از نظر مقاومت

یکی از مهم ترین ویژگی‌های چوب ترموود که باعث محبوبیت آن شده است، مقاومت این چوب هاست. چوب‌های ترموود در کوره‌های خاصی پخته می‌شوند و به همین خاطر مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف از خود نشان می‌دهند. در کشور ایران چوب‌های کاج کمتری وجود دارند که این موضوع باعث شده تا از نظر کیفی چوب‌های ایرانی پایین‎تر از چوب‌های خارجی باشند.

از نظر مقاومت در مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی، می‌توان گفت که چوب‌های ترموود خارجی از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. به همین خاطر چوب‌های ترموود ایرانی بیشتر در مناطقی که در معرض ضربه، رطوبت و یا بارش برف و باران قرار ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقایسه ترموود خارجی با ایرانی از نظر رنگ

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که می‌توان با توجه به آن مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی را انجام داد، رنگ است. به دلیل اینکه مقاومت چوب‌های طبیعی که در ایران وجود دارند، پایین تر است در کوره‌های خاص از دمای پایین‎تری برای پخت این چوب‌ها استفاده می‌شود. این موضوع باعث شده تا رنگ چوب ترموود ایرانی کمرنگ‎تر از چوب ترموود خارجی باشد. ترموودهای خارجی از نظر رنگی تیره‎تر هستند و حتی در شرایط مرطوب نیز تیرگی خود را حفظ می‌کنند.

مقایسه ترموود ایرانی با ترموود خارجی از نظر قیمت

طبق توضیحات ذکر شده در این مقاله، چوب ترموود ایرانی به دلیل داشتن کیفیت پایین‎تر و تشکیل شدن از چوب‌های کم مقاوم‎تر قیمت پایین‎تری نسبت به چوب‌های ترموود خارجی دارد. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افرادی که قصد خرید چوب ترموود با قیمت مناسب را دارند، به خرید چوب‌های ترموود ایرانی روی بیاورند. فارغ از این موضوع به دلیل اینکه واردات به قیمت دلار و ارز وابسته است، قیمت ترموود خارجی نوسانات بیشتری نسبت به قیمت ترموود ایرانی دارد.

مقایسه چوب ترموود ایرانی با ترموود خارجی
مقایسه چوب ترموود ایرانی با ترموود خارجی

مقایسه چوب ترموود ساخت ایران با خارجی از نظر فناوری‌های تولید

هنگام مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی می‌توان به فناوری‌های تولید نیز توجه کرد. ساخت ترموود نیاز به دستگاه‌های پیشرفته و تست‌های استانداردی دارد که معمولا در کشورهای اروپایی وجود دارند، دارد. این موضوع باعث شده تا کیفیت ترموود خارجی نسبت به ترموودهای ایرانی بالاتر باشد. البته در کشور ایران نیز تست‌های استاندارد مشخصی انجام می‌شوند که نشان‎دهنده کیفیت بالای محصولات تولیدی هستند. اما باز هم حتی اگر از بهترین چوب‌ها برای ساخت چوب ترموود ایرانی استفاده شود، ولی فناوری تولید اشتباه و نامناسب، باشد؛ نمی‌توان شاهد کیفیت بالای این چوب‌ها بود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی صحبت کردیم. با توجه به نیاز کشور ایران به استفاده از چوب ترموود، می‌توان این چوب‌ها را در کشور ایران نیز تولید کرد. اما با توجه به توضیحات ذکر شده در این مقاله و مقایسه ترموود ایرانی با محصولات مشابه خارجی، چوب‌های ترموود ایرانی نمی‌توانند انتظارات را برای محیط‌های خارجی برآورده کنند. با این حال با توجه به گران قیمت بودن، چوب‌های ترموود خارجی استفاده از چوب‌های ترموود ایرانی برای محیط‌های داخلی که نیاز به مقاومت بالایی ندارند، منطقی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *